Käesolevalt lehelt leiad vastused küsimustele:
- Abistamine tööintervjuul
- Kaitstud töö
- Kogemusnõustamine
- Tugiisikuga töötamine
- Tööalane rehabilitatsioon
- Tööks vajalik abivahend
- Töölesõidu toetus
- Saatja sõidukulu hüvitamine
- Töötamise jätkamise toetamine
Abistamine tööintervjuul
Kui vajate tööandjaga töövestlusel suhtlemisel abi, korraldab töötukassa juhtumikorraldaja teie abistamise.
Seda võib vaja olla näiteks kuulmis- või kõnepuude, aga ka muude suhtlemistakistuste puhul. Abistaja võib olla erialaspetsialist või töötukassa töötaja, samuti vabatahtlik.
Vähenenud töövõimega isikutele osutatavat tööturuteenust kaasrahastatakse Euroopa Liidu Euroopa Sotsiaalfondist sotsiaalkaitseministri ning tervise- ja tööministri 27.03.2015 käskkirja nr 57 “Tööturuteenuste osutamine töövõimereformi sihtrühmale” alusel.
Kaitstud töö
Kaitstud töö on mõeldud eelkõige inimestele, kes ei ole kohe valmis tööle asuma, sest puude või terviseseisundi tõttu ei suuda nad töötada tavapärastes töötingimustes ning vajavad töö leidmiseks ja tööle asumiseks pidevat juhendamist.
Alloleval aknal klõpsates käivitub kaitstud töö teenust kirjeldav audiofail.
Kaitstud töö tähendab, et vähenenud töövõimega inimene saab teha võimetekohast tööd talle jõukohases tempos, sobivas ja erivajadusi arvestavas töökeskkonnas, kus on tagatud vajalikus ulatuses juhendamine, nõustamine ja abi.
Kaitstud tööl valmistatakse teid ette tööle saamiseks avatud tööturul, toetatakse tööle asumisel ja töötamise algusperioodil. Kaitstud töö tulemusel töötate avatud tööturul iseseisvalt või tugiisikuga.
Kaitstud töö teenust osutatakse töötuna arvel olevale inimesele, kes:
- on tunnistatud püsivalt töövõimetuks riikliku pensionikindlustuse seaduse alusel või kellel on hinnatud osaline töövõime töövõimetoetuse seaduse alusel või kellele on määratud puue puuetega inimeste sotsiaaltoetuste seaduse alusel;
- ei ole kohe valmis töötama avatud tööturul terviseseisundist või puudest tuleneva vähenenud produktiivsuse, ulatusliku tööalase ja sotsiaalse juhendamise vajaduse tõttu;
- on võimeline tegema eesmärgipärast tööd hinnanguliselt vähemalt 20 tundi nädalas (4-5 tundi päevas). Kohe teenusele asudes ei pea inimene suutma 20 tundi nädalas töötada – eesmärk on, et ta suudaks seda teha hiljemalt ühe aasta pärast.
Kui olete huvitatud kaitstud töö teenusel osalemisest, rääkige sellest oma töövahenduskonsultandile või juhtumikorraldajale!
Kaitstud töö teenus jaguneb kolmeks etapiks, mis võivad kokku kesta kuni kaks aastat. I etapis toimub kliendi töösuutlikkuse hindamine, tööoskuste õpetamine ja harjutamine, tööharjumuse kujundamine ning sobivate tööde leidmine, mida isik saaks kaitstud tingimustes teha. II etapis töötab vähenenud töövõimega isik kaitstud tingimustes, kuid samal ajal nõustatakse ja toetatakse teda, et ta leiaks töö avatud tööturul. III etapis liigub vähenenud töövõimega isik kaitstud tingimustega töölt avatud tööturule, teenuseosutaja tugi väheneb ajas järk-järgult.
I ja II etapis toimuvad tegevused vastavalt individuaalsele tegevuskavale, mille teenuseosutaja igale kliendile koostab ja töötukassale esitab. Tegevuskava peab sisaldama konkreetseid tegevusi igaks teenuse osutamise päevaks.
I etapi tegevused toimuvad teenuse osutaja või tööandja juures. I etapis:
- hinnatakse, millist tööd olete suuteline tegema ja soovite teha;
- kujundatakse tööharjumus, õpetatakse ja harjutatakse tööoskusi ja -võtteid;
- selgitatakse, milliseid töid saaksite kaitstud töö tingimustes teha, leitakse sobivad tööd / töökohad mõeldakse läbi ja sobitatakse töökorraldus;
- nõustatakse ja toetatakse teid sotsiaalsete jms probleemide lahendamisel, toetamaks teie tööleasumist.
I etapis olete töötuna arvel ning teile makstakse stipendiumi ning sõidu- ja majutustoetust.
II etapis töötate teenusepakkuja või tööandja juures töökohal, kus on loodud kaitstud töö tingimused. II etapis:
- sõlmitakse teiega töösuhe;
- toetatakse ja juhendatakse teid kaitstud töö tingimustes töötamisel. Võimalusel töötate igapäevaselt, kuid vähemalt 10 päeva kuus.
- nõustatakse ja juhendatakse teie tööotsinguid, sh abistatakse tööandjatega suhtlemisel;
- kui töökoht on leitud, hinnatakse seda ning nõustatakse vajadusel tööandjat ja töökaaslasi teiega suhlemisel ning töökoha ja/või tööülesannete teile sobivaks kujundamisel;
- nõustatakse teie lähedasi ja pereliikmeid, et teie töötamist toetada.
II etapis teie töötuna arvelolek lõpetatakse. Vajadusel võite taotleda töölesõidu toetust.
III etapis töötate tavalisel töökohal avatud tööturul teenuse osutaja kahaneval toetusel. III etapis:
- juhendatakse ja toetatakse teid uuel töökohal vastavalt vajadusele, kuid vähemalt esimesel nädalal;
- kui tarvis, nõustatakse teie tööandjat ja kolleege;
- kui vaja, nõustatakse tööandjat töökoha ja/või tööülesannete teile sobivaks kujundamisel;
- teenuseosutaja hoiab tagasilöökide ennetamiseks nii teie kui tööandjaga regulaarselt ühendust;
- probleemide tekkimisel leitakse neile üheskoos lahendus;
- teie lähikondlased saavad nõu, kuidas teie töötamist pärast kaitstud töö teenuse lõppemist toetada;
- kui tarvis, valmistutakse selleks, et saaksite pärast kaitstud töö teenuse lõppemist töötada edasi tugiisiku toel;
Kaitstud töö kohta saate rohkem teada, kui vaatate allolevat videot.
Kogemusnõustamine
Kogemusnõustamine on mõeldud eelkõige inimestele, kes vajavad oma probleemide lahendamiseks teise sarnase puude või tervisehäirega inimese toetust.
Kogemusnõustamise eesmärk on kliendi puude või tervisehäirega toimetuleku toetamine, motivatsiooni ja enesekindluse suurendamine ning ettevalmistamine tööotsinguteks ja tööeluks või töötamise jätkamiseks.
Teenuse sihtrühm on vähenenud töövõimega töötu, õppiv või koondamisteatega tööotsija või töötav inimene. Kogemusnõustamist võivad vajada eelkõige inimesed, kelle tervis on (ootamatult) halvenenud või kes on puude või tervisehäire tõttu sattunud raskustesse.
Kogemusnõustamine on sarnase puude või tervisehäirega inimeste vahel toimuv teadmiste ja kogemuste vahetus ning nõustamine. Nõustajal peab olema nõustatavaga sarnane puue või tervisehäire ning ta peab olema läbinud kogemusnõustamise alase koolituse.
Kogemusnõustamine hõlmab:
- kogemuslikku emotsionaalse, sotsiaalse ja praktilise toe pakkumist, kogemusnõustaja jagab oma teadmisi ja kogemusi, mis aitasid temal sarnases olukorras toime tulla;
- jõustamist ehk võimaluste ja lahenduste leidmist ja inimese suutlikkuse tugevdamist korraldada oma elu võimalikult iseseisvalt.
- nõustamist terviseprobleemiga toimetulemiseks;
- töötamise kogemuse jagamist, kliendi julgustamist ja motiveerimist tööd otsima või töötamist jätkama
- vajadusel abivahendi alast nõustamist, sobivate abivahendite soovitamist ning abivahendite kasutama õpetamist.
Nõustamine võib toimuda nii individuaalse kui grupinõustamisena.
Kogemusnõustamist on kliendil võimalik saada maksimaalselt 10 akadeemilist tundi, põhjendatud vajadusel võib teenust osutada suuremas mahus.
Töötule kliendile makstakse kogemusnõustamisel osalemisel sõidu-ja majutustoetust.
Kui te töötate, kuid vajate vähenenud töövõime tõttu tuge töötamise jätkamiseks, võtke ühendust teile sobiva töötukassa esindusega ja leppige kokku kohtumine juhtumikorraldajaga. Kontaktid leiate siit: töötukassa esinduste kontaktid.
Alloleval aknal klõpsates käivitub kogemusnõustamise teenust kirjeldav audiofail.
Kogemusnõustamisest saate rohkem teada, kui vaatate järgnevat videot.
Hits: 163